Különböző utakon járnak, de részben hasonló nehézségekkel küszködnek azok a kezdeményezések, amelyek helyi, illetve közösségi fizetőeszközök életre hívása érdekében indultak a közelmúltban Magyarországon - derült ki a napokban rendezett tanácskozáson. Hasonló ezekben az is, hogy egy-egy adott közösség építését, megerősítését tekintik elsődleges céljuknak.
A helyi, illetve közösségi pénzek bevezetésének lehetőségeiről, nehézségeiről tartott megbeszélést egy tucatnyi szakember - társadalmi szervezetek képviselői, szakemberek, közgazdászok, informatikusok - az ÉrMe Üzleti Hálózat szervezésében 2009. november 11-én Budapesten. A tanácskozásnak különös aktualitást adott, hogy november 1-én megjelent az az új törvény, ami ezeknek az alternatív fizetőeszközöknek a működését hivatott szabályozni. A korábban elindult magyarországi kezdeményezések közül a soproni „kékfrank", a „pilisi korona" és az „ÉrMe-bankó" bevezetése körüli tapasztalatokat osztották meg egymással a résztvevők.
Soproni kékfrankhoz azok juthatnak, akik belépnek egy erre a célra létrehozott - napjainkban több mint 120 tagot számláló - szövetkezetbe, és 1:1 arányban forintban befizetik a kékfrank ellenértékét a Rajka és Vidéke Takarékszövetkezet erre a célra létrehozott számlájára. Ezzel mintegy megkettőződik a pénzük, hiszen a pénzintézetnél elhelyezett összeg is megmarad, miközben az érte kapott kékfrankokért is vásárolhatnak az elfogadóhelyeken, ahol ráadásul 5% kedvezményt is kapnak. A kékfrankok újra forintra válthatók, de a cél természetesen az, hogy a fizetőeszköz „forogjon", azaz akinél fizettek vele, az újabb helyen elkölthesse és így tovább. Ehhez a rendszerben lévők számát, azaz a kékfrank elköltési lehetőségeit szélesíteni kell - hangzott el a tanácskozáson.
A pilisi korona Piliscsabához és környékéhez köthető virtuális csereszköz, melynek működése mögött egy helyi egyesület áll, de a tagság nem feltétele annak, hogy valaki a szervezet által működtetett „csereklub" hálózatához csatlakozzon. A rendszer tagjai alapvetően magánszemélyek, és a cserealapok - vagyis a pilisi koronáért kapható termékek és szolgáltatások - is ebből a körből kerülnek ki. Jelenleg már 200-250 fő van a rendszerben; igaz, ezek közül nem mindenki aktív. A pilisi korona forgalmának lendületet ad egy raktárhelyiség működtetése, mely a virtuális csereeszköz cseréjét közvetlenül is összeköti a tárgyak és szolgáltatások cseréjével.
Az ÉrMe-bankó valójában nem fizetőeszköz, csupán kedvezményre jogosító jegy. Az ÉrMe Üzleti Hálózathoz tartozó cégek egy meghatározott köre - melyeket a szervezet megbízhatónak és tisztességesnek tart - kapta meg az „ÉrMe-bankó elfogadó hely" címet; ők vállalták, hogy termékeikből, szolgáltatásaikból (legalább) 10 százalékos kedvezményt adnak a bankó fejében. A jegyet 10 bankós címletekben nyomtatták ki; ennek értéke 10 eurónak (vagyis közel 3 ezer forintnak) felel meg. Ez azt jelenti, hogy egy-egy jegy által nyújtott kedvezmény körülbelül 30 ezer forint értékű vásárlás esetén használható ki. Ez azért nem okoz gondot - derült ki a megbeszélésen -, mert a bankók leginkább cégek egymás közötti (business-to-business jellegű) kapcsolataiban forognak. Bankóhoz elsősorban maguk az elfogadó cégek jutnak (2010-től 50 ezer Ft éves regisztrációs díj ellenértékeként), de kapnak meghatározott mennyiséget az ennél szélesebb kört lefedő ÉrMe Klub tagjai is, valamint az ÉrMéért valamilyen önkéntes munkát végzők. Most a bevezetés első évén van túl az ÉrMe; ezalatt a 100 ezer kinyomtatott bankónak mintegy a felét hozta forgalomba.
Kiderült tehát, hogy egymástól meglehetősen eltérő rendszerben működteti fizetőeszközét a tanácskozáson részt vevő három szervezet, az azonban közös pontnak tűnt, hogy mindhárom számára a legfontosabb feladat a „pénz" folyamatos forgalomban tartása, azaz a hosszú távon is fenntartható működés elérése. Mint elhangzott, a fenntarthatóság egyik feltétele egy kritikus tömeg elérése, hogy megfelelő kereslet és kínálat találkozhasson ezeken a piacokon, és ennek érdekében tudatos, aktív gazdaságszervező tevékenységre van szükség.
Abban is egyetértés mutatkozott, hogy az elsőrendű cél az adott település, az adott közösség gazdasági körforgásának kiépítése, javítása, a lokális piac megvédése a külső negatív hatásoktól - az alternatív fizetőeszközök feladata ennek a gépezetnek az olajozása. Az is elhangzott, hogy e fizetőeszközök azt is segítenek tudatosítani: az értékteremtés nem csak úgy képzelhető el, hogy mindenki csak a saját zsebére gondol, hanem létezik az értékteremtésnek közösségi formája is. Egy további vélemény szerint a jelenlegi gazdasági válság nem más, mint a „mesterséges közösségek" válsága; ezen azt kell értenünk, hogy igen sokan olyanok is jól akarnak élni, akik valójában nem végeznek hasznos munkát a közösség részére. Ezzel szemben a közösségi fizetőeszközök olyan „természetes közösségek" megerősödéséhez járulnak hozzá, amelyek a közösség számára értékteremtő munkát ismerik el, és amelyek így képesek túlélni a mesterséges közösségek válságait is.
Ezen a ponton fölmerült az a dilemma, hogy vajon tényleg érdemes-e a közösségi fizetőeszközökre úgy tekintenünk, mint a világ gazdasági problémáinak megoldási kulcsára, vagy pedig egyszerűen a közösségépítés eszközeként használjuk ezeket. Többen amellett tették le a voksukat, hogy az elsőrendű cél a közösségépítés, de az ilyen kezdeményezéseknek van „egyetemes aspektusuk" is: meg tudják mutatni, hogy a hivatalos pénzügyi-állami rendszerek szorításában is élhetünk szabadságunkkal. E kezdeményezéseknek ezért érdemes lenne közös koncepciót kialakítaniuk, közös jövőt egyeztetniük, már csak azért is, hogy - mint az egyik hozzászóló fogalmazott: - amikor a jelenlegi gazdasági-társadalmi rendszer működési zavarai krónikussá válnak, már legyenek alternatív struktúrák, amire építhetünk.
A megbeszélés résztvevői azzal váltak el, hogy mindenképpen érdemes a különböző rendszerekhez tartozó elfogadóhelyek átjárhatóságának megteremtésén gondolkozni. Ezen kívül érdemes az elvi alapokról és a tapasztalatokról újabb hasonló egyeztetést tartani, valamikor a jövő év elején.
Nincs hozzászólás.
Piac és gazdaság - keresztény szemmel
állásközvetítés (2), adó (1), ajánló (1), Érme (1), ÉrMe (5), ökológia (1), érme (1), üzlet (5), bakancslista (1), Bakancslista (1), bikicsunáj (1), bizalom (1), Caritas in Veritate (2), cégvezető (1), Czellár Mónika (1), Doing Business (1), e-gazdaság (1), felelősség (2), fogyasztóiság (1), gazdaság (15), gazdasági válság (1), globalizáció (2), hálózat (1), HR (3), ideológia (1), igazság (1), II. János Pál Gazdaságetikai Intézet (1), ingyenesség (1), interjú (1), internet (1), környezetvédelem (2), közösség (1), közjó (1), kormány (1), mádia (1), Management by Jesus (1), mérnök (1), menedzser (1), multi (1), nagyvállalat (2), pályaválasztás (1), pénz (3), piac (1), politika (2), Rafael (1), reklám (1), Sapientia (1), Schumicky András (1), spekuláció (1), szeretet (1), szocializmus (1), tervezés (1), tőzsde (1), továbbtanulás (1), utópia (1), vállalatvezető (1), vállalkozás (1), vállalkozó (1), válság (1), Vatikán (1), XVI. Benedek (2)
© 2008-2024, IGEN