Szerző: Bartus Gábor környezetgazdász,
a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
oktatója
A mai társadalmi-gazdasági rendszerek kritikusai egyetérteni látszanak abban, hogy a környezeti válság alapvető okai között a kapitalizmust, a globalizációt és a főáramú közgazdasági paradigmát (mely többek között csak az anyagi érdekek önző hajszolását, a kíméletlen versenyt jelenti) kell elsősorban számontartani. A gazdaság káros környezeti hatásainak csökkentésére a főáramú környezetpolitika a „fenntartható fejlődés" elvét, illetve mikroszinten a „vállalatok társadalmi felelősségvállalásának" (CSR) elvét állítja középpontba, míg a radikálisabb alternatív nézetek a gazdasági növekedés lefékezését, a gazdasági gondolkodás (ökonomizmus) visszaszorítását tartják nélkülözhetetlennek. Ezen elvek sokszor közös jellemzői, hogy nem csak a környezeti minőség romlására hívják fel a figyelmet, de a környezeti problémák megoldásával együtt, ahhoz szorosan hozzátartozónak ítélve, a világ fejlődési gondjait is orvosolnák, például az Észak-Dél ellentétet, a fogyasztási javakhoz és az erőforrásokhoz való hozzájutási egyenlőtlenséget - mind a jelenben élők között, mind a jelen és a jövő generációi között. Ilyen paradigmaváltást szorgalmaz Tóth Gergely írása is: szerinte az egyház társadalmi tanításával „szép összhangban" van egy olyan „társadalmi rend kialakítása", amely a kapitalizmus helyett a voluntarista, lokális gazdaságon alapul, meghaladja az önérdekhajhászó embert, s jótékonyan lassítja a gazdaság pörgését (például a hitelezés szűkítésével), így biztosítva ökolábnyomunk, azaz természetierőforrás-felhasználásunk kívánatos zsugorítását.
Cimkék: gazdaság, környezetvédelem, ökológia, Caritas in Veritate, XVI. Benedek, ideológia, utópia
Piac és gazdaság - keresztény szemmel
állásközvetítés (2), adó (1), ajánló (1), Érme (1), ÉrMe (5), ökológia (1), érme (1), üzlet (5), bakancslista (1), Bakancslista (1), bikicsunáj (1), bizalom (1), Caritas in Veritate (2), cégvezető (1), Czellár Mónika (1), Doing Business (1), e-gazdaság (1), felelősség (2), fogyasztóiság (1), gazdaság (15), gazdasági válság (1), globalizáció (2), hálózat (1), HR (3), ideológia (1), igazság (1), II. János Pál Gazdaságetikai Intézet (1), ingyenesség (1), interjú (1), internet (1), környezetvédelem (2), közösség (1), közjó (1), kormány (1), mádia (1), Management by Jesus (1), mérnök (1), menedzser (1), multi (1), nagyvállalat (2), pályaválasztás (1), pénz (3), piac (1), politika (2), Rafael (1), reklám (1), Sapientia (1), Schumicky András (1), spekuláció (1), szeretet (1), szocializmus (1), tervezés (1), tőzsde (1), továbbtanulás (1), utópia (1), vállalatvezető (1), vállalkozás (1), vállalkozó (1), válság (1), Vatikán (1), XVI. Benedek (2)
© 2008-2024, IGEN