Szerző: Szalai Ákos, II. János Pál Gazdaságetikai Intézet, Budapesti Corvinus Egyetem
Két hete adták tudtul a világ hírügynökségei, hogy XVI. Benedek a politika primátusát hirdeti a pénzpiaccal szemben. Voltak (amerikaiak, a baloldalon), akik gyorsan fel is hívták a figyelmet, hogy a beszéd nem teljesen egy héttel az új amerikai pénzpiaci szabályozás elfogadása után hangzott el. (A közvélekedés szerint az Obama-adminisztráció a pénzpiacokat, a pénzügyi intézményeket erőteljes korlátozó szabályt fogadott el. Igazából csak annyi történt, hogy felállítottak jónéhány olyan új hatóságot, amelynek lehetősége lesz erre.) Magyarországon ismét volt, aki a pápai tanítás és a szocializmus közötti párhuzamra hívta fel a figyelmet.
Ne legyünk igazságtalanok, maguk a hírügynökségek nem ismerték a pápai beszéd szövegét. Olaszul egy hét múlva, angolul közel két hét után lett elérhető. Persze, ismerve a katolikus egyház társadalmi tanítását eleve kétségekkel kellett volna fogadniuk a híreket: az egyház soha nem kíván policy-tanácsokat adni, soha nem kötelezi el magát egyik vagy másik gazdaságpolitika mellett. Véssük az eszünkbe: az egyház nem avatkozik be a politikusok döntéseibe - kivéve, ha nagyon nyilvánvalóan ütközik egy-egy lépés az Egyház tanításával (mint az abortusz, vagy a házasság intézménye esetén). Például a Katolikus Egyház Katekizmusa még a halálbüntetést sem ítéli el, annak kérdésében is elismeri a politikusok döntési jogát. Az Egyház csak etikai követelményeket fogalmaz meg, amelyeknek általában sokféle eszközzel lehet megfelelni - és általában ugyanazok az eszközök más körülmények között kifejezetten az elvárásokkal ellentétes eredményre vezetnek.
Akkor mit jelent az, hogy XVI. Benedek kijelentette: a politikának prioritást kell kapnia a pénzügyek fölött is? Sokak szerint ez a beszéd kulcsmondata - az Osservatore Romano is ezzel a címmel hozza. Olvassuk csak el az egész szöveget! A beszéd a közjó elsőbbségéről, és nem a kormányzat, a politikusok elsőbbségéről szól. A politika is ebben az értelemben szerepel: a mondat második része egyértelművé is teszi ezt. Lássuk a hivatkozott bekezdést:
Ahogyan a „Caritas in veritate" kezdetű enciklikámban feltártam, az egyik nagy kockázat a mostani világban az, hogy „az emberek és népek közötti ténylegesen létező kölcsönös függés nem felel meg a lelkiismeretek és értelmek olyan etikus kölcsönviszonyának, amelyből végeredményként valódi emberi fejlődés származhatna" (9). Ez a kölcsönviszony, interakció túlságosan gyöngének tűnik például azon kormányok esetében, amelyek a leggyöngébb nemzeteket érintő ismételt, felelőtlen spekulációkkal szembesülve nem teremtik meg a megfelelő pénzügyi szabályozást. A politikának elsőbbséget kell kapnia a pénzügyekkel szemben, és az etikának kellene minden tevékenységet irányítania.
A pápa tehát üdvözli a pénzügyi szabályozás átalakítását? Persze, mint mindenki. De nem részletezi, például hogy az Obama-adminisztráció által javasolt bürokratikus megoldásokat helyezi-e előtérbe, vagy Obama ellenzékének javaslatai állnak-e szívéhez közelebb. (Az amerikai jobboldal javaslatai a pénzügyi visszaélések esetén is illetékes bíróságok megerősítésére helyeznék a hangsúlyt, nem az új nagy és ellenőrizhetetlen - sokuk szerint impotens - állami bürokrácia kiépítésére.)
De az én olvasatomban a beszéd legfontosabb része nem ez, hanem az utolsó előtti bekezdés:
A nemzetek átfogó fejlődését [integral development of nations] [...] elsősorban azzal segíthetjük elő, ha nő a jó döntések száma. Ez azonban csak akkor lehetséges, ha létezik az átfogó emberi jónak [integral human good] fogalma, ha létezik olyan telosz, vagyis végcél, amelynek fényénél a növekedést megítélhetjük és értékelhetjük. Az átfogó emberi növekedést a szubszidiaritás és a szolidaritás által kijelölt koordinátarendszerben kell elhelyeznünk, és e növekedés feltételezi az állam, a társadalom és a piac kölcsönös függését, összekapcsolódását. (Az angol verzióból fordítva.)
A lényeg tehát a jó döntés, amely nem azonos pusztán a szolidaritás, különösen nem az állami beavatkozás egyoldalú előtérbe helyezésével. A döntéshozóknak, bármilyen pozícióban üljenek is, kell jó, vagyis etikus, a közjót (a globális értelemben is felfogott, vagyis nem csak az adott nemzet szempontjait figyelembevevő közjót) szem előtt tartó döntéseket hozniuk. Nem meglepő módon ez egybecseng a Caritas in veritate következtetéseivel. Itt felbukkan az enciklika egyik kulcsgondolata, amely az elemzésekben eddig nem kapott elég hangsúlyt: a döntések etikai alapjainak megteremtéséhez nem csak szolidaritás kell. A szolidaritásra és a szubszidiaritásra együtt van szükség: „A szubszidiaritás elvének meg kell őriznie szoros kapcsolatát a szolidaritás elvével és viszont. Mert ahogyan a szolidaritás nélkül a szubszidiaritás társadalmi partikularizmusba csúszik, éppen úgy igaz az is, hogy a szubszidiaritás nélkül a szolidaritás olyan társadalmi rendszerekbe torkollik, amelyek megalázzák a rászorulókat." (CiV 58)
A szubszidiaritást pedig a katolikus tanítás évszázados hagyományának megfelelően nem szűkíthetjük le annak „európai uniós" fogalmára, vagyis a kormányzati tevékenység decentralizálására. A szubszidiaritás a politikai, kormányzati beavatkozásnak is korlátot szab: a szubszidiaritás a szabad szerződésekre épülő gazdaság, valamint a civil társadalom alapelve.
Cimkék: gazdaság, szocializmus, XVI. Benedek, politika, pénz
Nincs hozzászólás.
Piac és gazdaság - keresztény szemmel
állásközvetítés (2), adó (1), ajánló (1), Érme (1), ÉrMe (5), ökológia (1), érme (1), üzlet (5), bakancslista (1), Bakancslista (1), bikicsunáj (1), bizalom (1), Caritas in Veritate (2), cégvezető (1), Czellár Mónika (1), Doing Business (1), e-gazdaság (1), felelősség (2), fogyasztóiság (1), gazdaság (15), gazdasági válság (1), globalizáció (2), hálózat (1), HR (3), ideológia (1), igazság (1), II. János Pál Gazdaságetikai Intézet (1), ingyenesség (1), interjú (1), internet (1), környezetvédelem (2), közösség (1), közjó (1), kormány (1), mádia (1), Management by Jesus (1), mérnök (1), menedzser (1), multi (1), nagyvállalat (2), pályaválasztás (1), pénz (3), piac (1), politika (2), Rafael (1), reklám (1), Sapientia (1), Schumicky András (1), spekuláció (1), szeretet (1), szocializmus (1), tervezés (1), tőzsde (1), továbbtanulás (1), utópia (1), vállalatvezető (1), vállalkozás (1), vállalkozó (1), válság (1), Vatikán (1), XVI. Benedek (2)
© 2008-2024, IGEN